Fiskarna i dammen

Hej! Är koi-fiskarna i dammen vid entrén som vanligt eller är det för kallt för dem att vara där just nu?
Mvh Sebastian

Kommentarer

  • Hej,

    De är inne i sin vinterförvaring nu. Vi brukar ta in dem i oktober och släppa ut dem i slutet av april
  • Min kompis och jag var i Botaniska idag. Fantastiskt som vanligt MEN vi reagerade starkt på det smutsiga vattnet som de stackars goi-fiskarna tvingas leva i! De syntes ju knappt. Har inte regionen råd att sätta in en vattenrenare? Grrrrr
    Stig Grasse f ö medlem i Vänföreningen
  • Kära Stig,

    Tack för att du värnar om våra koi-fiskar. För ett par år sedan bekostade Botaniskas vänner ett reningsfilter till dammen. Det gör dock inte att vattnet inte påverkas av temperaturer som gynnar alger. Vi har en veterinär som två gånger om året undersöker både fiskarna och vattnet, han hälsar att de mår bra.
    Agneta
  • Hej Agneta.

    Tack för ditt svar. Det var då för väl att fiskarna mår bra. Jag är ändå lite undrande till deras skötsel; var det inte så att de förfrös och dog för några år sedan av misskötsel, men jag kan förhoppningsvis ha fel.

    Veterinärbesök 2 ggr om året tycker jag dock låter lite påvert.

    Sedan är det dock bra för både fiskar och besökare att vattnet är så pass klart att de åtminstone syns vilket de knappast gör idag!

    Bästa hälsningar

    Stig Grasser  (det försvann visst ett 'r' i slutet på mitt efternamn... :-)  )
    Stig Grasse f ö medlem i Vänföreningen
  • Hej igen,

    Det du refererar till är att små yngel för ett par år sedan hade blivit kvar när vi tog upp de stora fiskarna. Dessa yngel frös tyvärr in i isen när kylan kom. Någon misskötsel har knappast förekommit här. Då skulle vi inte ha Länsstyrelsens tillstånd att ha fiskar i trädgården.
    Agneta
  • Hej Agneta. Nu börjar jag bli lite tjatig...

    Tack för ditt svar. Jag är glad att jag hade fel nu när du nämner hur det gick till i verkligheten för jag minns att jag reagerade olustigt på artikeln om det som hände, och som jag bygger mitt antagande på, från en GP-artikel - men jag kan ha tolkat den felaktigt.

    Nu är jag glad igen!

    Bästa hälsningar

    Stig
    Stig Grasse f ö medlem i Vänföreningen
  • Då är jag också glad!
    Agneta