Finns Vanilla Giulianetti samt Rhododendron Giulianetti i Sverige?

Amadeo Giulianetti (1869-1901), var professionell upptäcktsresande. Texten nedan är hämtad från wikitree.com där en del info (+ länkar) kring honom finns samlat:
“Several plants and species have been named in his honour (ref www.nationaaherbarium.nl).
Examples:
  • Vanilla Giulianetti,
  • Trachylejeunia Giulianetti,
  • Clubiona Giulianetti &
  • Rhododendron Giulianetti
He was murdered (shot) at Mekeu, SE New Guinea.”

Vet Botaniska Trädgården om Vanilla Giulianetti samt Rhododendron Giulianetti finns i Sverige? Går det att skaffa plantor från nämnda växter?

Med vänliga hälsningar Björn Giulianetti

Kommentarer

  • Hej Björn,
    de växter jag kan hitta kopplande till namnet Giulianetti är:
    Idag fortfarande accepterade:
    Vanilla giulianettii, Rhododendron giulianetii, Erhartia diplax var. giulianettii, samt
    Veronica ledenfeldii var. giulianettii (tidigare Parahebe giulianettii)

    Idag synonymiserade:
    Släktet Giulianettia som nu blivit del av släktet Glomera -orkidésläkte från Sydostasien.
    Gentiana giulianetti som nu blivit synonymiserat till Gentiana ettingshausenii
    Dendrobium giulianettii nu ingår arten i Dendrobium mirbelianum

    Vad har då vi i botaniska av dessa arter? Dessvärre ingen.

    Sedan har jag hittat mossan Neckera giulianetti här kan du se hur den ser ut:
    Type of Neckera giulianettii Broth. [family NECKERACEAE] on JSTOR

    Här kan du hitta de herbariebelägg som Amadeo Giulianetti samlat och som blivit digitaliserade på KEW, där kan man se att han gärna förtydligade sina insamlingar med kompletterande teckningar och att 46 av hans insamlingar använts som typmaterial för att beskriva en art antingen av honom eller av en annan forskare:
    HerbWeb - Results Page (kew.org)

    Hoppas att detta är intressant information för dig.

    Vänligen,
    Åsa Krüger, botanist
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent