Fina äpplen växer på en kustklippa

Hej Botaniska. För ett antal år sedan hittade jag och mina kompisar en stor "äppelbuske" som växer på en oskyddad klippa bara 30 meter från havet här i Göteborg. (Visserligen långt in i en vik.) Till vår förvåning har den alltid stora fina söta äpplen när vi besökt den, trots det utsatta växtläget och trots att det knappast rör sig om en ympad planta.

Är det ovanligt att fina äpplen kan växa vilt under så utsatta förhållanden? Och i så fall, kan trädet/busken vara intressant att ta frön eller ympningar från? (Alltså för trädgårdsodlare et.c., jag har själv ingen trädgård.) Så bör jag rapportera in fyndet någonstans? Kanske just till er på Botaniska?

Kommentarer

  • Hej, David!
    "Riktiga" ursprungliga vildäpplen har äpplen små som hasselnötter eller mindre, så alla träd du hittar uti backarna har mer eller mindre geninslag av förädlad frukt. Det är inte ovanligt med "fröäpplen" som faktiskt har utmärkt matäpplekvalitet. Allla äkta sorter har ju en gång börjat som korsning, och det uppkommer även spontant i naturen goda matäpplen. Är trädet (eller"busken") gammalt kan det dock röra sig om ett exemplar som ympats. Under krigsåren var det vanligt att man ympade matfrukt i alla möjliga lägen, även längs kusten.
    Frön är ingen idé att ta, det kan slå hursomhelst, men ymppinnar kan vara användbart för den fruktintresserade! Kanske har du hittat en ny sort!
    Annars, om det trots allt är ett gammalt ympat träd, kan du förmodligen få besked om sort om du tar med äpplen till oss nästa gång det är fruktutställning!
    Pedagogen svarar