Fikonträd

Har ett fikonträd .. enl. Beskrivning fikon dalmatie.. vet inget mer om den bara att den kan sättas på friland och hur gör jag då? Är det en härdig sort? Bor i Göteborg och vet inte vilken zon den klarar av.. mvh julia

Kommentarer

  • Hej Julia,

    Det bör vara samma sort som s k Bornholmsfikon, heter egentligen Ficus carica (Adriafikon-Gruppen) 'Précoce de Dalmatie' om man ska vara korrekt, se https://skud.slu.se/nav/taxa/6311825
    Denna trivs bra i skyddat soligt läge här i Göteborg, och producerar goda fikon utan befruktning. Plantera på väldränerad plats, gärna lite trångt, så ger den bra med frukt.

    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent