Färska Valnötter

Undrar om ni har valnötsträd som ger skörd med valnötter.
Om ni har det, så är min egentliga fråga om jag skulle kunna få köpa ca 30 st sådana? Jag har utan framgång jagat färska valnötter i butiker, på resor till ett recept jag har liggande sedan många år. Tanken slog mig nu, att fråga er!
De behöver vara välutvecklade, hela, helt färska, gröna och mjuka.

Kommentarer

  • Hej,

    Tack för din fråga. Vi har inte den typen av träd du menar, våra valnötsträd är av lite annan art. Även om vi hade haft kan vi inte dela med oss av något växtmaterial. Har du provat butiker som drivs av folk från mellanöstern tex?
  • Tack för svar. Har faktiskt frågat efter valnötter i många sammanhang, under många år (!) men alltid erbjudits bara nötter. Även utomlands. Jag vill alltså ha dem med grönt skal från trädet direkt. De torkar så fort och då är det för sent.. Vad menas med att valnötsträd inte är av rätt sort? Kan det finnas valnötsfrukter på träd, som inte är ätbara eller finns träd som inga valnötter får?
    Bästa hälsningar Marie
  • Hej

    Det finns många arter av valnötsträd och de som vi förknippar med valnötter vi äter är från arten Juglans regia som har störa hålrum som fylls med fruktkött, medan andra arter inte har dessa stora hålrum med en mycket liten andel fruktkött som oftast har en mer bitter smak.
    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent