Farfars mandarinträd

Snäll hjälp mig att bevara farfars mandarinträd! Han sådde trädet på skoj från en kärna när han åt mandariner, trädet och hans hatt det enda som jag har kvar av honom.Trädet har stått utomhus för första gången i sommar, tidigare har det stått ljust året runt i mina föräldrars vardagsrum. Vad ska jag göra med det i vintet? Bor i lägenhet så källare med fönster är det enda lite svalare jag har att tillgå, men tempen där nere överstiger 13 grader iaf. Fönstret vetter västerut. Finns inte möjlighet till extra belysning tyvärr.
Fråga nummer två är hur och när jag ska beskära det? De nedre grenarna har mindre och fulare blad men förgrenade. Toppen har stuckigt iväg och är fin men förgrenas endast på ett ställe och nu då på högsta toppen. Vore oerhört tacksam för specifika tips då trädet betyder väldigt mycket för mig!

Kommentarer

  • Hej!
    Har du möjlighet att ha det lite svalare i ett ljust boningsrum är det att föredra för ditt citrusträd. Källarfönster i västerläge kanske fungerar om det verkligen kommer in ljus som når växten och inte bara ett smalt takfönster. Växtbelysning hade varit bra - det finns speciella glödlampor som kan sättas i vanliga lamparmaturer.
    Beskär försiktigt på våren, skär tillbaka toppen lite så att den förhoppningsvis förgrenar sig. Ett försiktigt grunt snitt rakt över ett öga på stammen kan stimulera att en gren växer ut.
    Lycka till!
    Anna-Carin Ek, trädgårdsmästare
    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare