Fälls trädens blad senare pga av varmare väder?

Hej!
Jag tycker bladen på träden verkar fällas senare i år och undrar om det beror på att det varit ovanligt varmt i höst? Jag skulle vara jättetacksam för ett utförligt svar hur detta fungerar. Gissar att det beror på den globala uppvärmningen och vill veta den vetenskapliga sanningen. Undrar också ifall en björk här i skåne skulle kunna inte alls tappa sina blad och behålla dem hela året vid betydligt högre temperatur. Foto från idag 27/11.
Mvh Ingrid Hellsten

Kommentarer

  • Hej Ingrid,
    Ursäkta att din fråga blivit liggande.
    Ja, avmognaden och lövfällningen styrs hormonellt, med påverkan av främst ljus och temperatur. Så en mild fuktig höst ger helt klart senare lövfällning. Däremot är björkar liksom andra lövfällande träd genetiskt programmerade att fälla bladen. Men som alla genetiskt styrda egenskaper finns en variation mellan individer, som innebär att det på väldigt lång sikt skulle kunna uppstå en anpassning till ett varmare klimat där björkar har mer långlivade blad som inte fälls och därmed flera bladgenarationer på samma individ. Att det inte sker har att göra med att andra arter redan ockuperar denna nisch och konkurrerar ut björkarna på platser med ett mildare klimat innan någon anpassning genom naturligt urval hinner ske.
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent