Ett gammalt träd, i NÖ Iran, av lokalbefolkningen ansett heligt. vedartade frukter? gallbildningar?

. Jag är hyfsat dendrologiskt allmänbildad, men vad detta är har jag ingen aning om. Kenneth Lorenzon -frid över hans minne!-funderade på någon slags Parrotia, men bladformen utesluter P. persica, och om det som syns på bilderna är blommor i något stadium så faller Parrotia. Jag bifogar bild och video. Trädet växer i halvöken en bra bit öster om Teheran. Det finns en stor stam och flera mindre.Jag vill inte lämna ut platsen offentligt..

Kommentarer

  • Hallå

    Det är ingen parrotia i alla fall och min gissning går mer åt att det skall vara en alm och med den risiga kronan och uppspruckna barken så är min gissning Ulmus pumila - observera gissning då man måste ha frön för att vara helt säker. Beträffande gallerna har jag ingen aning vad det kan vara för galler - inte min kunskap.

    Hoppas detta gav något, annars är det bara att återkomma

    /Henrik Sjöman

    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent