En växtäng i vitsippsdalen

Hej,vi har hittat ett område i vitsippsdalen,ganska långt upp mot Sahlgrenska,där det växer som en äng av något som vi tror kan vara någon sorts näva. Det är ett större område och vi undrar om det är odlat eller självväxande? Samt vilken växt det är.

Kommentarer

  • Hej, det är vårsköna, Claytonia sibirica, en växt i familjen portlakväxter. Den kommer ursprungligen från Nordamerika och Asien och förekommer främst som odlad här i Sverige, men sprider sig även mer eller mindre framgångsrikt i exempelvis lundmiljöer. Allmänt spridd i lundarna
    Med vänlig hälsning,
    Åsa Krüger, botanist.
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent