En stor tall med begynnande rotvälta

En stor tall med tre hopväxta stammar står precis på tomtgränsen till grannen och lutar betänktligt in på vår tomt.  Det visar sig att den har en begynnande rotvälta i sydvästlig riktning och på grannens sida av tallen. Ett gemensamt problem. Vi bor i södra skärgården.
Nu undrar vi hur man bäst ska förhålla sig till att tallen inte orsakar skador på byggnader.
Ett litet hus på vår tomt står i fallväg. Även grannen har ett hus i närheten.
Hur ska tallen tas ner så att det inte blir en olycka. Vi tror detta är ett måste inför höstens stormar.
Vi börjar med att fråga er.
Med vänlig hälsning Marianne

Kommentarer

  • Hej Marianne,

    Detta är ett typexempel på en fråga där det bästa och säkraste är att anlita en auktoriserad arborist som kan komma och göra jobbet. Ni kan själva hjälpa till med att ta hand om ris och stamdelar om ni vill få ner kostnaden.
    Mats Havström
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent