En märkligt formad "barkbit"

I en påse med planteringsjord från Plantagen dök denna "barkbit" upp. Den är så märkligt formad att jag undrar vad det egentligen är och hur den fått denna form. Den väger ca 40 g och flyter i vatten.
Med vänlig hälsning,
Karl-Bertil Hake

Kommentarer

  • Hej Karl-Bertil,
    Vad det är för träslag går inte att avgöra. Formen har den troligen fått genom att den slipats av vatten. Planteringsjord kan bestå av en mängd olika beståndsdelar, men troligt är väl att det kommer från torv som ofta innehåller gamla trä- och barkbitar.
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent