En Guldazalea som var brandgul. Kan det vara en Japanazalea, Rhododendron molle ssp.japonicum?

Kommentarer

  • Hej
    Vi kan börja med att bekräfta att detta inte är en guldazalea, även om det finns en del brandorangea typer av arten. Jag är osäker på att det skall vara en Rhododendron molle ssp. japonicum också utifrån de individer som jag känner till av arten även om man kan se liknande blommor av den ifall man bildgooglar, men det är svårt att veta utifrån en bild. Jag är rädd att det är en kultivar d.v.s. en sort av någon hybridsvärm som går att köpa på de flesta handelsträdgårdar, vilka är väldigt vackra och odlingsvärda (friska).
    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent
  • Jag förstod att det inte var en Guldazalea, när knopparna kom nu detta år. Men det skulle självklart vara intressant att veta vad jag fått istället.

  • Hallå igen
    Väldigt svårt att exakt se vilken sort av azalea det skulle kunna vara då det finns en enorm mängd av sorter på marknaden som är väldigt lika varandra med små skillnader i blomfärg och blomform. Jag skulle rekommendera dig att ta kontakt med någon rhododendronförening där det finns personer som odlat sorter av azaleor i större omfattning än vad vi har på botaniska. Testa den vägen och återkom ifall du stöter på problem så får vi hitta en annan lösning
    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent