En grön okänd planta i planteringslådor

Mina två planteringslådor har helt tagits över av några härdiga/tidiga småbladiga gröna växter som växer i tuvor och har sammetslena blad.

De påminner inte om något som skall växa där (bär i ena lådan och örter/sallad och potatis i den andra).

Bladen är ljuvligt mjuka och gröna, men vad är det?
Hoppas ni vet svaret! :-)

Vänliga hälsningar,
Anna

Kommentarer

  • Bladen "ljuvligt mjuka" stämmer faktiskt bra på många i familjen strävbladiga, Boraginaceae. Detta är en sådan. Med största sannolikhet arten åkerförgätmigej, Myosotis arvensis. Arten får extremt små blommor, men vill du trots allt njuta av dess vackra små himmelsblå, så spara ett par, på lämplig plats! Men låt dem inte fröa av sig om du inte vill ha dem som marktäckare i hela din odlingslåda och mer därtill!
    Pedagogen svarar