En bladväxt

Vad är detta för växt (se bif. bild)

Kommentarer

  • Hej Ove,

    Utan bild på blommor blir detta svårt, men en kvalificerad gissning är mållamarant, Amaranthus blitum. Se t ex:
    http://linnaeus.nrm.se/flora/di/amarantha/amara/amarbli.html
    Hälsningar
    Mats Havström
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent
  • Tack för ditt svar. Jag har jämfört med bilden mot min växt och det stämmer.

    Jag har ytterligare en fråga. Vet du vad orsaken kan vara att vi inte har fått några rönnbär/blommor och ej heller några hasselnötter. Vi har ca 10 hasselbuskar vilka fanns redan när vi byggde 1975 och vi har alltid fått nötter men inte i år? Bor i Askim.
  • Hej Ove,

    När det gäller rönnen så var ju förra året ett riktigt rekordår vad gäller mängden rönnbär, och det brukar innebära att rönnarna får ta igen sig lite följande år. Bristen på rönnblomning är förresten anledningen till att det är så mycket angrepp av rönnbärsmal på äpplen i år: malarna har haft ont om rönnbär att ge sig på.

    Jag gissar att det är en liknande anledning till din dåliga hasselnötsproduktion, det har varit ovanligt goda skördar de senaste åren.

    Generellt är det logiskt att den senaste tidens extrema väder (knappt någon vinter, rekordvärme och torka förrförra sommaren) har effekt på både det ena och det andra.

    Mats Havström

    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent