Egnahemsträdgårdarna

Hej!
Jag har en fråga om någon kan ge råd om var jag kan hitta litteratur om egnahemsträdgårdar och trädgårdsstadsträdgårdar från 1920? Det jag söker är litteratur som innehåller växtlistor, fotografier och planritningar. Även lista från handelsträdgård från 20 talet skulle vara av intresse!
Tack på förhand!

Kommentarer

  • Hej Maja, jag börjar att skriva några tips här så får vi se om fler fyller på.
    Till att börja med vill jag tipsa om en text från POM. där finns även en litteraturlista för vidare läsning:  https://www.slu.se/globalassets/ew/org/centrb/cbm/dokument/publikationer-cbm/cbm-skriftserie/skrift19.pdf

    Här kommer några andra lästips från mig.

    Wilke, Å. (2006). Villaträdgårdens historia: ett 150-årigt perspektiv. Stockholm: Prisma

    Wahlström, M. (1996:2). Egnahemsträdgården - den planerade folkhemsdrömmen.

    Stolare, M. (Historiska institutionen, Univ., Diss. Göteborg : Univ., 2003,Göteborg, 2003). Kultur och natur: moderniseringskritiska rörelser i Sverige 1900-1920. Göteborg: Diss. Göteborg

    Med vänlig hälsning,
    Åsa Krüger, Botanist.

    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent
  • Hej igen,
    måste ju också såklart tipsa om att söka information hos Kungliga skogs- och lantbruksakademiens bibliotek. https://www.ksla.se/bibliotek/

    /Åsa
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent