Dahlior & Rådjur

Hej! Jag skulle vara oerhört tacksam om era bästa tips så att mina Dahlior inte blir uppätna av Rådjur och andra hungriga djur. Mitt första år att försöka mig på dessa vackra blommor.
Jag bor nedanför konstepidemin och dess vackra blomsterarrangemang ni planterat och ser att dahliorna där får vara ifred. Likaså inne på botaniska trädgården. Jag har besök av både harar och Rådjur i vår lilla trädgård. Trots att jag sprayat trico garden på rosenknoppen så var knoppen borta dagen efter.

Som sagt oerhört tacksam för era bästa tips 🙏🏼
Mvh Ragna
Ragna Brodin

Kommentarer

  • Hej!
    Vi har sällan problem med att rådjur äter på dahliorna hos oss, kanske väljer de hellre många andra växter i första hand tex rosor. Botaniska trädgården har ju viltstängsel och även om det ibland kommer in rådjur så är en naturnära trädgård mer utsatt. Gissar att det inte heller är så mycket rådjur inne bland husen på Konstepidemin. Det vi använder är just Trico Garden och instängslingar/nät. Trico Garden hjälper tyvärr inte mot harar men är effektivt mot rådjur.
    Hälsningar Anna-Carin Ek, trädgårdsmästare

    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare