Dahlior

Hej,
jag har flera sorter av dahlior som jag varje år planterar i välgödslad jord. Jag använder kogödsel, men i år innehåller naturgödsel ogräsmedel Pyralid som skadade dahlior med enkla blommor och tunna blad. Dahlior med kraftigare blad som t.ex. White perfektion klarade sig bra utan skador på blommor och blad.
Bör man slänga alla skadade knölar?
Tack.
Stanislav Gloss

Kommentarer

  • Hej!
    Pyraliderna kan finnas kvar i jorden i flera år, men om de även finns kvar i knölarna vet vi inte, då pyralider tycks vara ett nyare problem. Du kan även kolla med FOR (Fritidsodlingens riksorganisation) om dom vet mer. Deras rådgivning hittar du via denna länk: https://www.for.se/tradgardsradgivning/

    Lycka till!
    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare