Dahlia som brutits av vid knölen

Hej!
Det hade blåst ordentligt när jag kom hem idag och min fina dahlia som hunnit bli ca 50cm hög med tjock stam och många grenar hade brutits av från knölen. Finns det något sätt att rädda stjälken med alla löv och 3 små blomknoppar? Det var det enda skottet som kom från knölarna, vore så tråkigt om den inte fick en chans att blomma.

Kommentarer

  • Hej!
    Det kommer med största sannolikhet nya skott på knölen. Den avbrutna grenen är nog tyvärr inget att hoppas på. Man kan ta sticklingar men det är ganska svårt att få rötter utan att de ruttnar.

    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare
  • Bästa Jubilar Botaniska,
    Har med barn och barnbarn njutit många många gånger av er skönhet och läkande kraft för både själ och kropp. Senast lördagen den 29.10 efter några års uppehåll. Vi gick upp genom Rhododendron dalen. Just i öppningen till klipp trädgården väntade jag att till vänster om mig få se förberedelserna till eller den redan avslutade täckningen av den gigantiska örten, som ej tålde vinterfrost och täcktes omsorgsfullt varje höst.
    Den fanns där inte. Kan jag minnas så tokigt? Skäms förfärligt att jag inte lärde mig dess namn. Har inte heller något foto av den.
    Ivi-Mai Schöön
  • Hej!
    Det var sannolikt en Gunnera, som tidigare fanns på denna plats så du minns säkert rätt.
    En annan Gunnera finns i entrén ovanför motivrabatten, och den har precis fått sin vintertäckning.
    Hälsningar Anna-Carin Ek, trädgårdsmästare

    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare