Clematis

Hej! Jag har en mångårig fem meter hög clematis Montana som blåst ner från sitt klätternät. Den blommar mycket i maj. Nu måste jag beskära den, tyvärr, centimeter tjocka stammar  har böjts. Frågan är:
Hur ska jag beskära den?
Vänliga hälsningar
Eva Bengtsson

Kommentarer

  • Hej!
    Om den blåst ner och brutits av kan du skära ner till 50- 100 cm höjd eller till stället där den brutits av. Tidig vår - mars är en bättre tidpunkt än nu i november då snittytor har svårare att läka i den fuktiga väderleken. Blomningen kan påverkas tillfälligt av en radikal beskärning. Som du säkert vet brukar man annars inte beskära Clematis montana - endast gallra bort fult efter blomningen.
    Lycka till!
    Anna-Carin Ek, trädgårdsmästare
    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare