Clematis o humle

Våra clematis blommar inte ut utan blomman torkar (se bild).
Humlens blad blir perforerade .

Kommentarer

  • Hej!
    Det är svårt att se på bilderna men det ser ut som att clematisens knoppar och blommor har blivit utsatta för hagel eller en kraftig regnskur. Alternativt att tvestjärtar eller möjligen något annat djur har ätit på knopparna. Tvestjärtar kan fångas in genom att man lägger ut wellpapprullar som vittjas under dagen.

    Hålen på humlebladen kan bero på puckligt näbbfly-larver, som är gröna och uppträder tidigt på säsongen och angriper humle. Bra att börja med bekämpning innan angreppet blir för stort. Man kan spruta ut ett biologiskt bekämpningsmedel som heter Turex alternativt skaka ner larverna från plantorna på ett tyg, som läggs under plantan. Samla ihop och döda larverna, annars kryper de upp på plantan igen.

    Lycka till!
    Anna-Carin Ek, trädgårdsmästare
    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare