Citrus träd tappar blad!!!

Hej! Jag har ett citrusträd (vet inte om det är apelsin eller citron) som har tappat massa blad. Den blev angripen av nån form av spindel insekter som skapade nät. Dessa har jag eliminerat (Tror jag) genom att spreja med en såpa och olja blandning. Nu är blad lite feta på ytan trotts att jag har försökt tvätta bort det. Till saken hör även att rötterna har fyllt upp hela krukan. Jag har läst att allt mellan för mycket och för lite vatten, fel temperatur, inbundenhet i krukan och insekter kan skada citrusen, men vet inte vad som är problemet. I relation till förra året då växten mådde bra så har inget har ändrats förutom ev för trång kruka och insektsangreppet (jag kan inte se några fler insekter). Bladen har även konstiga transparenta fläckar. Vet ni vad man ska göra?
Michael

Kommentarer

  • Hej!
    Att citrus tappar blad på vintern då luften är torr och dagsljuset svagt är vanligt, växtbelysning under vinterhalvåret kan hjälpa. Vänd inte på krukan så att bladen måste söka ljus på nytt. Nya blad brukar bildas när ljuset kommer tillbaka. Är krukan fullrotad är det dags att plantera om. Citrusens blad är förhållandevis blanka men är det olja kvar kan du tvätta av bladen med en mjuk svamp. Lite svårt att se på bilden vad det är för slags fläckar, är växten frisk och fri från ohyra blir nya blad fina igen. Det du beskrev är typiskt för spinn, som är vanligt i vårt inomhusklimat på vintrarna.
    Lycka till!
    Anna-Carin Ek, trädgårdsmästare
    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare