Citronträd

Har ett citronträd som blivit frostskadat. Vi övervintrar det varje år i uterummet och brukar hålla det frostfritt men slarvade i december när det blev så kallt. Bifogar bilder hur det ser ut nu. Frågan är om det går att rädda det? Och om, hur gör vi på bästa vis? Trädet bar omogna citroner ända in på hösten som aldrig mognade, hur kommer det sig? För lite värme? Sol? Vi har gett det näring. Hälsningar Bertil JOhansson

Kommentarer

  • Hej!
    Gör ett räddningsförsök genom att klippa bort allt dött - skrapa på barken och se om det är grönt innanför, börja utifrån på plantan och kolla bit för bit. Om det syns grönt innanför barken - klipp ner till närmsta knopp.
    Plantera om och ge bra med näring och vatten, dock skall man alltid vara försiktig direkt efter omplanteringar och låta jorden torka upp lite i början tills rötterna hunnit vänja sig.
    Angående citronerna som inte mognade på hösten så är det helt normalt på våra breddgrader med väldigt lite ljus på vinterhalvåret jämfört med citrusväxternas naturliga miljö. Ni kan prova att gallra bort frukter och se om det kan göra att fler mognar.
    Lycka till!
    Anna-Carin Ek, trädgårdsmästare

    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare