Citronträd

HejSatte en citronkärna för ca 10 år sedan.Har ni ett träd ca 1.50m högt.
Det fick en viloperiod på vår balkong denna vintern, med lägsta temperatur 6C.

Hade förväntat mig att få blom på det i år men utan framgång.
Tänker nu beskära det hårt...
Är detta rätt?

Finns det skäl att tro att det aldrig kommer att blomma?

Håkan

Kommentarer

  • Hej Håkan,

    Vi ber om ursäkt för att din fråga inte fått svar ännu. Vi hoppas att du fått svar på din fråga på annat håll. Om inte så kan vi rekommendera FORs (Fritidsodlingens Riksorganisation) rådgivning, se www.for.se/tradgardsradgivning/
    eftersom vi har svårt att svara på din fråga just nu.

    Hoppas att du får fin odlingssäsong!

    Botaniska
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent
  • Hej Håkan!
    Citrusar förökade direkt från frö tar ganska många år innan de ger frukt, det krävs att de grovnar till en hel del innan de är redo. De plantor du hittar ute i handeln är generellt sätt uppförökade genom ympning på grundstammar framtagna för vissa egenskaper såsom att ge tidig blomning, god fruktsättning samt för att de ska bli svagväxande, vilket konsumenten efterfrågar. Är det blomning och fruktsättning du strävar efter att få så skulle jag råda dig från att inte göra någon större beskärning utan en regelbunden lättare uppbyggnadsbeskärning. En häftig beskärning leder bara till extrem tillväxt och inte till blomning vilket ju är ditt mål. I och med att du dragit upp din planta från frö så vet du inte riktigt vad den har för anlag och därmed vad du kan vänta dig av din citron, det är oklart vad den kommer att ha för egenskaper såsom fruktkvalitet och viljan till fruktsättning. Det är alltså inte säkert att din Citron är så villig att sätta frukt och om den skulle göra det så är det inte säkert att den smakar såsom den frukt du tagit den som frö från för tio år sedan.
    Hoppas du lyckas få din citron i blom!

    Hälsningar
    Oscar Björn
    Trädgårdsmästare
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent