Cerastium candidissimum

Sådde dessa frön från Botaniska för många år sen. Såg på SKUD att det även stod tomentosum vid ovanstående växt. Räknas min silverarv som invasiv?

Kommentarer

  • Hej Lisa,
    nej din Cerastium är inte med i den lista över invasiva arter som är lagförda i EU och i förlängningen Sverige. Mer information kring invasiva arter hittar du på Arter (naturvardsverket.se)

    Arterna C. candidissimum och C. tomentosum är inte samma art. Här kommer en förhoppningsvis förklarande text om nomenklaturen (namnsättning).  Angående att C. tomentosum  auct. non L. står som synonymt namn till C. candidissimum Corres i SKUD innebär inte att den senare är silverarv. Förklaringen till detta är att namnet någon gång använts felaktigt, detta kan man se på den del av namnet som kallas auktor. Auktornamnet auct. non L. står efter det binominala artnamnet. Släkte: Cerastium artepitet: tomentosum auktor: auct. non L.

    Korrekt vetenskapligt namn på silverarv är Cerastium tomentosum L.  L:et i slutet av namnet visar att det var Linné som gav namnet (1753) och det är än idag den accepterade användningen av namnet. När det står auct. non L. betyder det ungefär "namnet inte använt på samma sätt som Linné" alltså samma namn har använts på två olika arter och då har den arten som beskrivits först prioritet och får behålla namnet medan den senare får ett nytt namn i de allra flesta fall.

    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent