Ceiba speciosa

Jag undrar om det finns ett svenskt namn för trädet Ceiba speciosa. Det kallas 'palo borracho' i Argentina. Det har en stam som ser svullen ut och en stor krona med mängder av rosa blommor.

Kommentarer

  • Hej Ellinor!
    Ceiba speciosa kallas silkeschorisia på svenska. En bra källa för svenska namn på växter är Svensk kulturväxtdatabas (SKUD). Här hittar du sidan för Ceiba speciosa: https://skud.slu.se/nav/taxa/6213104

    Vänliga hälsningar
    Stina Weststrand, botanist
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent