Buxbom med skador

 Jag har tre buxbomsklot som står bredvid varandra. Två av dem har skador (se bifogade kort). Har ni förslag vas man kan göra

Kommentarer

  • Det är svårt att exakt veta, då det tyvärr kan vara den relativt allvarliga Buxbomsjukan, eller mer korrekt buxbomssot (Cylindrocladium buxicola). Alla skador på buxbom är inte svampen Cylindrocladium buxicola. Skador kan också orsakas av sol, frost och klippning, eller alltför kompakt jord, liksom av närings- och vattenbrist. Lägg några angripna blad i en plastpåse och se om det bildas vita sporer på dem. I så fall är det Cylindrocladium buxicola. Blir sporerna rosa eller orangefärgade är plantan angripen av en mindre allvarlig typ av svamp. Klipp då bort angripna partier och försök hålla luftigt kring plantorna.
    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent