Buskridå

Hej! Jag har funderat en del på att anlägga en buskridå som åtgärd för att gynna pollinatörer och biologisk mångfald, har ni några tips på relativt lättskötta och perenna arter som skulle kunna passa? Företrädesvis inhemska och "naturliga", ska trivas i halländskt klimat.

Väl mött!
Klara Johansson

Kommentarer

  • Ett tips är att härma ett svenskt bryn och blanda så många arter som möjligt då det ger ett bra underlag för en stabil blomning och fruktsättning, samt att en bra snårighet skapas för exempelvis fåglar. Exempel på ett sådant bryn skulle kunna innefatta:
    Rosa dumalis - nyponros
    Ribes alpinum - måbär
    Viburnum opulus - olvon
    Corylus avellana - hassel
    Lonicera xylosteum - skogstry
    Euonymus eurpaeus - benved
    Prunus spinosa - slån
    Sambucus nigra - fläder
    Sorbus aucuparia - rönn

    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent