Buske till häck

Jag har 3st stora smällspirea, 2st diablo och en summerwine. Dom är rejält stora och blir upp mot 2m om jag inte beskär dom.
Jag skulle vilja flytta dessa och använda som häck ut mot gatan.
Är det möjligt att dela på spireor till mindre plantor och plantera som häck?
Det är samma läge, bara några meter från nuvarande växtplats.

Rebecka Nordin

Kommentarer

  • Hej!
    Spireor funkar bra som häck, tänk på den färdiga bredden när du väljer placering mot gatan, och bestäm om du vill ha en klippt eller en friväxande häck. Det går att dela buskarna men det kan vara hårt att skära igenom stora rotklumpar. Beroende på hur viktigt det är att häcken ser fullvuxen ut direkt finns olika metoder. Det går att föröka genom att göra avläggare dvs att man böjer ner en gren och fäster under jord, när det kommit rötter skärs plantan av från busken och planteras på önskad plats. Att ta sticklingar och leta efter fröplantor under buskarna är andra förökningsmetoder. Plantera i bra trädgårdsjord och vattna ordentligt under etableringstiden.
    Lycka till!
    Anna-Carin Ek, trädgårdsmästare
    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare
  • Tack snälla för utförligt svar! Finns det någon ”gräns” på hur mycket man kan dela plantan om man ger sig på den metoden?

    Rebecka
  • Hej! För att en planta skall ta sig måste det finnas tillräckligt med fina rötter som kan suga upp vatten förbundna med stam och grenar med blad ovan jord. Försök hitta naturliga ställen där det är lätt att dela rotsystemet.
    Lycka till!
    Anna-Carin Ek, trädgårdsmästare
    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare