Bruna syrener - vad beror det på?

Många syrener runt om i landet ser bruna och vissna ut nu i maj - juni 2020, bland annat vår syrenhäck som växer några mil norr om Göteborg. Bitvis, på många olika ställen, är den brun och liksom förvissnad, men det är inte döda grenar, man ser att de varit vid liv men sedan "förtorkat". Bitvis är den som vanligt.
Syrenhäcken är lång, bred och etablerad sedan säkert 70 år och den har varit med om det mesta i väderväg. Vi hoppas förstås att det är frostskador, men kan inte minnas att den sett ut så här tidigare och är rädda att det är någon sjukdom. Och hur får vi den frisk i så fall? Den är nog över 80 meter lång och flera meter bred så det blir inte så lätt men vi vill givetvis försöka!

Kommentarer

  • Hej
    Jag skulle kunna misstänka att det handlar om syrenbakterios. Bakterien som orsakar syrenbaktirios är mycket vanlig i naturen. Angreppet gynnas av skador som kan ha orsakats av vind, hagel eller vårfrost. Om det sedan blir fuktig och varm väderlek så sprids det ännu mer. Fuktiga och frostlänta ställen bör undvikas, beskär inte under fuktigt väderlek och så kan man fråga efter motståndskraftiga, nya sorter.

    Syrenen dör inte knall o fall, men de nya skotten riskerar också att bli fula och infekterade om man inte tar bort de gamla infekterade. kasta inte angripna blad eller kvistar på komposten i trädgården utan åk med det till tippen MEN är området du bor i full av syrener som även de är angripna kan det vara svårt att få kontroll på detta utan satsa på mer motståndskraftiga moderna sorter.
    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent