Blomningstider för äpple- och päronträd

I år skadades ett av våra päronträd (okänd sort) av stormen Hans (i nordvästskåne) och många blad blåste av och/eller tork- och saltskadades. Nu (8 september) blommar trädet igen!
Detta gäller också ett gammalt Ripstonträd, som alltså nu också blommar med många blommor.
Hur vanligt är detta? Kan man räkna med att träden hinner sätt frukt igen? (Många vildbin är i full gång!)
Mikael Olsson

Kommentarer

  • Nej, de blommorna kommer inte hinna ge någon frukt utan de kommer att frysa bort. Det är nog den torra försommaren följd av en blöt och sval sommar som gör att träden tror att det är vår nu. Även vitsippor blommar om på många platser nu.
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent