Blommande kaktus?

Hej,
Min fråga är, vad heter denna blommande växt som vi har i vår trädgården som ni kan se på foton jag har skickat med.

Tacksam för svar!
Vänligen
Christina Quick

Kommentarer

  • Hej Christina,
    det är en art i släktet Yucca, det ser ut att vara Yucca gloriosa (men lite svårt att helt säkert avgöra från bild) på svenska kallad palmlilja. Trots sitt svenska namn är det vare sig en palm eller en lilja (inte heller en kaktus) utan ett helt eget släkte med knappt 50 arter, närmsta släktning är agave.

    Vänligen
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent