Blomfråga

Hej,
Vi går bet på vad denna blomma är för art. Växte på strandäng i Halland nu i helgen

Hälsningar
Lars

Kommentarer

  • Hej Lars!
    Det måste vara granspira, Pedicularis sylvatica, en halvparasit i lejongapsfamiljen. Härligt att se!
    Mats Havström, botanist

    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent
  • Hej!

    Vid en vandring längs strandpromenaden vid Varbergs fästning fann jag denna växt.
    Vad kan detta vara för någonting?

    Hälsar och undrar

    Rune Hixén i Uddevalla

  • Hej Rune,

    Det ser ut att vara hampflockel, Eupatorium
    cannabinum
    , en storvuxen perenn ört.

    Vänliga hälsningar

    Mats Havström
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent
  • Stort tack för ditt svar, Mats! Hälsar Rune
  • Vad är detta för blomma?
    Älskar den. Står ute året om och blir bara större och finare för varje år.

  • Det ser ut som Sedum spathulifolium ’Purpureum’, en sort av kalifornisk fetknopp.

    Mats Havström
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent