Blodbokshäck.

Vi har byggt en mur ovanför vilken vi planerar häck. Markfirman avrådde oss från cypresshäck då dess starka rötter kunde förstöra muren. Är det samma med alla häckväxter som egentligen blir höga träd att deras rötter kan förstöra muren? Vi funderar på blodbokshäck. Skulle det fungera?

Kommentarer

  • Om muren är byggd enligt alla regler med en tydlig grund skall inte rötter från träd kunna påverka den MEN eftersom ni skall ha en klippt häck nedanför kanske inte det kommer bli ett problem oavsett. När man beskär en planta och begränsar dess storlek begränsar man även rötternas omfattning då växter endast har ett rotsystem som matchar försörjningen ovan mark och genom att man beskär häcken kontinuerligt så blir inte rotsystemet alltför omfattande och därmed ett mindre problem
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent
  • Tack för svar! Häcken skall dock stå i murens överkant (inte nedanför) så rotsystemet kommer i jorden bakom hela muren. Funkar det ändå?
  • har muren byggts enligt alla normer som gäller skall det vara lugnt
    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent