Blåtry/blåbärstry

Hej! Jag har köpt två plantor som ska vara blåbärstry. Aurora och Borealis. På den ena står det  Blåbärstry Lonicera caerulea var. kamtschatica Borealis och på den andra Lonicera caerulea blåtry Aurora. Plantskolan menar att det är felskrivning. Vill vara riktigt säker innan jag bjuder barnbarnen att äta. Hur ser jag skillnad på blåtry och blåbärstry? Har försökt att googla men hittar ingen bra källa kring detta.
Tack på förhand och med vänlig hälsning

Kommentarer

  • Hallå
    Bra fråga då det är relevant att veta vilken typ av blåtry som gäller. Båda sorterna som du beskriver är av var. kamtschatica och är inte farliga att äta utan är den typ av blåtry man skall ha då de är ofarliga och till och med nyttiga.

    /Henrik Sjöman
    Botanist
    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent
  • Tack för snabbt svar. Min misstanke gäller att den ena plantan inte är Aurora blåbärstry utan blåtry. Kan jag se skillnad?

    / Maria
  • Hallå
    Skillnaden är svår att se då det är främst växtsättet MEN även vanlig blåtry kan få lägre kompakta plantor likt de var. kamschatica.

    /Henrik
    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent