Blåsippor

Enligt min och andras erfarenhet är det ovanligt många blåsippor åtminstone här på Västkusten denna vår. Vad beror det på?

Kommentarer

  • Hej Mikael,

    Jag vet förstås inte säkert, men jag gissar att kombinationen av den extremt torra sommaren 2018, som dödade av en del sommargrön, konkurrerande vegetation, den våtare 2019 och slutligen den supermilda vintern 2020, har gynnat vissa arter med sommarvila t ex blåsippa, men även mosippa. I östra Sverige ligger de ju skyddade under snön hela vintern, och somrarna är normalt sett torrare där, medan vårt västsvenska, oceaniska klimat inte är helt optimalt för blåsippans årscykel. Därför bör de gynnats särskilt mycket just här.

    Mats Havström
    Vetenskaplig Intendent
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent