Bladdskador på Hibiscus

Vi har en snart 80-årig inomhus Hibiscus på stam. Den hade vuxit ur sin kruka och blev för en tid sedan omsatt och rätterna skurna tillbaka. Den lev omsatt i ny större kruka och   i planteringsjord som inte helt räckte till så den fick ett tillskott av jord från trädgården. Den satte genast mängder med friska mörkgröna blad och knoppar, men sedan har bladen börjat få neuroser i bladskivorna och börjat fällas. Även om nya blad kommer fälls en hel del nekrosblad och knopparna har inte gått fram till blom. Även de fälls i förtid. Nekroserna börjar som gula fläckar och både vävnaden på ovansidan och undersidan sjunker ihop och ett membran av gamla cellväggar blir kvar. I nekrosens kanter är ser vävnaden frisk ut och runt nekrosområdena bildas på slutet en mörkare från kant. Vi har många Hibiscusar , men denna ör den enda som uppvisade här typen av skada. Hibiscusen har utöver vid krukbytet samma plats som tidigare, så det är inte någon typ av solskador. Den står i Rumstemperatur.

Kommentarer

  • Hej!
    Tack för din fråga! Vi rekommenderar att du kontaktar FOR (Fritidsodlingens riksorganisation) för bästa hjälp. De har mycket god kunskap om sjukdomar och skadeangrepp. Deras rådgivning hittar du via denna länk: www.for.se/tradgardsradgivning

    Vänligen, Anna-Carin Ek
    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare