björnbär och jordgubbar.

Ska jag skära av alla grenar i min björnbärshäck som har gett bär? Ska de skäras ända nere vid roten?
Kapade alla mina jordgubbsplantor efter avslutad skörd i augusti. Eftersom hösten varit mild och regnrik har nya kraftiga skott växt upp. Massor av revor och till och med blommor. Revorna har jag tagit bort men ska jag klippa ner jordgubbsplantorna en gång till eller låta dessa vissna ner? Vad händer vid nästa säsong, påverkar denna växtkraft nästa års skörd?
Mycket tacksam för snart svar

Kommentarer

  • Hej
    Björnbär behöver inte klippas ner till marken utan man kan klippa dem så att de inte blir för stora. Denna beskärning kommer inte påverka fruktsättningen alltför mycket

    Beträffande jordgubbarna så kan du låta dem vara och vissna ner till vintern så kommer nya skott att slå upp till våren
    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent