Björkarna har bara blad i toppen

Jag undrar vad som kan ha hänt med våra björkar? De har sedan (minst) tre säsonger bara haft blad i toppen och där är dom rätt stora och växer tätt. Vet inte hur gamla de är då vi inte bott här så länge. Vi Bor i Kullavik. Ingen växtlighet alls på de grenarna under. De står rätt sankt, marken blir vattenfylld på vintern vid regn och ligger kvar några dagar. Sol i princip hela dagarna har dem. Har bara läst om björkar som saknar löv i toppen….
Hannah Granström

Kommentarer

  • Ursäkta väldigt sent svar.

    Det ser ut som om björkarnas stammar har blivit kapade för några år sedan. Då skjuter de vattenskott för att försöka återta sin ursprungliga form, och det leder till detta utseende.

    Björkar ska beskäras mycket försiktigt och bara under JAS-perioden (Juli, Aug, Sept). Annars "blöder" de kraftigt och man riskerar skada tillväxtzoner och livskraft.
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent