Björkar

Vi har en stor björk på tomten där ser att den ena sidan av björken är mer utslagen och har inte lika många genar som ser döda ut än den andra sidan. Den sidan som har fina och gröna blad vetter mot söder, den andra sidan vetter mot norr. Kan väderstrecken vara förklaringen till björkens olika utseende eller kan man misstänka något annat?

Kommentarer

  • Hej
    Det är alldeles för tidigt att dra några slutsatser kring trädets kondition så här tidigt på säsongen. Återkom om en månad då man kan ge bättre förklaringar - hoppas det är ok?
    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent
  • Ok nu har det gått en månad. Björken ser risig ut på ena sida och grenar ser ut att vara döda. Är björken för gammal så den håller på att dö? Är det en sjukdom som drabbat den? Finns risk att den faller ner så vi måste såga ner den innan den skadar hus och annat?
    Nästa fråga gäller en buxbom som inte är ansad. Kan man klippa ner den till hälften för att forma den till en boll
     och förvänta sig att den även blir tätare nedtill eller kommer det bara nya skott upptill?
  • Jag skrev en kommentar på erat svar men är osäker på om den kommentaren gick iväg. Blir det dubbelt kan ni väl bara plocka bort det ena från forumet. Nu har det gått en månad och i nuläget ser björken ut som mina bifogade filer. Frågan kvarstår om björken drabbats av någon sjukdom och om den håller på att dö. Finna risk att björken kan blåsa omkull? Om det är så är det väl bäst att såga ner den, eller?
    Nästa fråga gäller en buxbom och jag undrar om jag kan ansa den så den får en rund form? Om jag klipper av hälften kommer det då nya skott utmed hela busken eller kommer det bara upptill?
    Hälsningar Gunnar Bernvik
  • Hallå
    Beträffande björken så ser det onekligen ut att något inte står rätt till genom den tunna grönskan i den övre delen av träden jämfört med den nedre tredjedelen. ha noggrann uppsikt över trädet under säsongen och om det är större delar av kronan som torkar in så finns det en stor risk att dessa grenar kan ramla ner samt att det även kan vara defekt av rotsystemet som inte kan försörja kronan vilket kan göra att trädet har en dålig förankring vilket gör trädet ännu farligare. Rådet är att noggrant kontrollera trädets kondition under sommaren.

    Beträffande buxbomen går det fint att beskära den och klippa den till ett klot. Kommer se lite gles ut direkt efter klippningen med den brukar hämta sig fint med att bryta nya skott på gamma ved. För att få en bra reaktion så skall du gödsla och vattna plantan noggrant efter beskärningen så att dem kan investera i nya skott.
    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent