Björkar

Jag var nyligen uppe i Klimpfjäll, nära Stekenjokk och såg då björkar som hade lila/rosa färgton, som på bilden. När jag tittade närmare på en björk såg jag att näverlagret precis innanför ytterlagret var vitt. Hur kan detta komma sig?

Kommentarer

  • Hej
    Min erfarenhet är att nordliga typer av glasbjörk är betydligt med färggranna i sitt uttryck är de mer sydligare typer. Var på Island för några år sedan och fick då beundra detta med rosa- till rödfärgade typer av glasbjörk och där de är mer eller mindre flagnande. Beträffande att de är vita under de mer färgglada flagnande barken har jag inget svar kring denna detalj men variationen är enorm bland såväl glasbjörk och vårtbjörk och kunskapen kring denna variation är dåligt studerad.

    Hoppas detta gav något svar på din fråga
    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent