Björkar

Hej, jag bor på Hönö. Jag har flera stora björkar på tomten . De är nästan kala, vissa grenar många blad, en del grenar helt kala och de flesta har några utspridda blad. Även en Viburnum plicatum Mariesii  har denna onormala lövsprickning. Jag har sett samma sak i andra trädgårdar här ute. Vad har hänt? Kan jag göra något? Finns det chans att de blir ”normala” nästa år?/ mvh Anita

Kommentarer

  • Hej
    Det är lite tidigt att göra några specifika slutsatser så jag rekommenderar att vänta och se ifall de kala grenarna kan löva ut. Du kan med nageln skrapa på barken på de kala grenarna (kvistarna) för att se ifall det är brunt och torrt eller grönt, vilket kan ge en första indikation om konditionen.
    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent