Björk som skummar

Hej!

Igår när jag gick på promenad i Änggårdsbergen såg jag något jag aldrig sett förut. Det regnade en del (vilket det gjort nästan hela dagen) och när jag gick förbi en björk såg jag en hög med skum intill dess stam. Jag gick närmare och upptäckte då att det det vällde ut bubblor ur dess stam (se bifogad film).

Vad ligger bakom detta fenomen? Är det saven i kombination med regnet som gör att det blir på detta sätt?

MvhPeter

Kommentarer

  • Hej Peter,
    det är antagligen så att saven börjat jäsa. Jästsvampar är vanliga i naturen och de "äter" sockerarterna i saven som börjar jäsa och då bildas ett skum.

    Det finns ett avsnitt från Naturmorgon i P1 som diskuterar björkensav.
    https://sverigesradio.se/artikel/4669943
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent