Biologisk sensation

HejVi har några barriga manshöga gröna ”toppar” på vårt landställe. Från en av dessa växer det ut en se granaten. Den verkar må bra. Är detta möjligt? Se bifogade bilder.
Mvh
Peter Dahlberg
​Peter.dahlberg1173@gmail.com
Peter Dahlberg

Kommentarer

  • Hej Peter,

    Jodå, det inte bara möjligt utan helt sant. Växter är fascinerande organismer som kan så mycket mer än djur.

    Som en bakgrund härstammar dina "gröna toppar" från en häxkvast-bildning, som uppkommit som en mutation i en skottspets på en vanlig gran i naturen. Man samlar in skott från häxkvasten och ympar dessa på en vanlig granplanta. Det finns några olika sådana sorter i handeln, t ex fågelbogran (Picea abies 'Nidiformis') och sockertoppsgran (Picea abies 'Conica').I ditt fall ser det ut som den senare.

    Med andra ord består dina sockertoppsgranar, precis som de flesta andra buskar och träd i handeln, av två genetiskt skilda individer en "ädel", som har de önskvärda ovanjordiska egenskaperna, och en grundstam som utgör en tålig bas för grundstammen. Ibland kommer grundstammen då att skjuta egna skott, man ser det ofta på fruktträd, rosor mm. För att behålla plantans ädla delar måste man ta bort grundstammens skott som annars på sikt med stor sannolikhet tar över.

    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent