Besvärliga rötter

Jag har en rund rabatt där jag brukar ha Tagetes. När jag gräver upp (ca 10 cm djupt) för att plantera nya plantor är jorden fylld av rötter. På bilden syns hur en spade jord ser ut nyupptagen och sedan jorden skakats ur. I korgen är resultatet från hela rundelen som är ca 1,5 kvm utom stenblocket. Vad kan det vara för rötter? Och hur kan man bli av med dem? Det är ca 4 m till närmsta rabatt med måbär, liguster och ett par stora almar.

Kommentarer

  • Hej!
    Det är sannolikt almarnas rötter som kommer upp, det är lite svårt att förstora bilderna och se detaljer. Du kan gräva ur rabatten till ca 30 cm djup, lägga i en markduk i botten och på sidorna och fylla på med bra planteringsjord. De stora almarna har ett mycket stort och utbrett rotsystem och påverkas endast marginellt av detta. Sedan kommer du att kunna odla sommarblommor och även perenner i rabatten.
    Lycka till!
    Anna-Carin Ek, trädgårdsmästare
    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare