Beskurit praktmagnolia

Har beskurit en av våra praktmagnolior hemma. De flesta grenarna var mycket små under 1 cm i diameter. Två stycken grenar var mellan 2-3 cm i diameter. Har tidigare läst att de går att beskära vid den här tiden men vill ändå dubbelkolla att jag inte gjort något tokigt

Magnolian är över 2 meter hög.

Rasmus

Kommentarer

  • Det bör vara lugnt, bra att du tar klena grenar. Säkrast är annars att beskära under juli-augusti-september (JAS-perioden), men visst kan man göra lättare beskärning även på vintern. Magnolior bör beskäras så lite som möjligt, man tar endast bort felriktade, döda eller angripna grenar.
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent