Beskärning tall

Hej!
Vi har ett antal tallar, troligen kryptall som har vuxit sig alldeles för höga. Är cirka 4-5 meter höga. Flyttade hit för 4 år sedan, den förre ägaren brukade putsa dem men vi har inte gjort det tyvärr (har varit en del annat att göra).
Nu undrar jag om man kan beskära tall, hur mycket i så fall och när, skall man behandla snittytorna med något. Om det inte går vad finns för alternativ`? Undrar också vad gäller för tall i allmänhet.

Har också roderodenron. Hur gödslas de? Vi har täckbark runtomkring. Eventuellt något flytande kanske.

Kommentarer

  • Hej
    Det är svårt att beskrära tillbaka tallar hårt utan man måste hålla sig i de senaste årets tillväxtzon för att inte skapa kala och gula delar. Man kan mycket väl putsa tallar men då är det främst årstillväxten man putsar på vilket medför att man får fler skott och därmed en tätare grönska men går man ner på alltför gammal ved riskerar man att inget alls händer. Snittytor skall man inte behandla med något.

    Gödsling av rhododendron är det främst de storbladiga arterna och sorterna som behöver tillskottsnäring och det bästa är att köpa ett gödselmedel speciellt för rhododendron och inte gödsla efter midsommar. Täckbark eller täcka marken med riklig lövförna är bra då det håller fukten samt ogräs borta
    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent
  • Hej!
    Tack för info. Jag undrar också över om man kan glesa ut buskarna så att de får mer utrymme då en del kvistar börjar bli bruna. Om man börjar beskära dem i år när i så fall är lämpligt (svampsporer i luften). Buskarna är mycket vackra så vi vill gärna behålla dem men de är som sagt för höga, släcker ut ljuset för grannen så något måste göras. Några buskar har också kottar.
  • Hej
    Klart att man kan glesa ut buskarna och ifall det är mindre ingrepp med hjälp av sekatör kan man göra det när det passar medan ifall man skall göra insatser med sågen och därmed skapa större sårytor är sensommaren (juli-sept) att föredra då växten själv kan stoppa eventuelle intrång av svamp eller annat som kan skada den i veden
    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent