Beskärning av rosor

Kan jag nu i mitten/slutet av oktober beskära min rosbuske Ghislaine de Feligonde? Den växer oerhört med långa grenar som jag vill klippa. Den har blommat ofantligt i år. Växer i Göteborg.

Kommentarer

  • Hej! Det är inte så lämpligt att beskära rosor nu eftersom grenar då kan frysa tillbaka under vintern. Det är bättre att vänta åtminstone till vårvintern. Tidig beskärning kan dock ge frostskador om vädret blir kallt igen under sena vårar.
    Rätta tidpunkten för rosbeskärning är helst när björkarna har sk ’musöron’.
    Om det är långa grenar i vägen kanske de kan böjas eller bindas in tills det blir rätt tidpunkt för beskärning?
    Lycka till!
    Anna-Carin Ek, trädgårdsmästare
    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare