Beskärning av plommonträd

Vi har ett minst 30 årigt plommonträd som alltid har beskurits hårt och som fortsättningsvis vi också vill ha lågt för att inte ge för stort mörker till grannens kök. Problemet är ” vattenskott” och dåligt med frukt i år( grannen som aldrig beskär sitt träd har alltid fullt med frukt, även i år). Tacksam för tips.

Kommentarer

  • Hej

    Att klippa plommonet hårt varje år medför att trädet måste kompensera med förlorad investering (tillväxt) genom att skicka upp skott med mycket blad som kan samla in nya resurser från solen och bildandet av blomknopp blir inte så prioriterat då blomknopp huvudsakligen utvecklas på äldre skott.
    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent