Beskärning av körsbärskornell

Vi har en körsbärskornell som under åren växt både på höjden och bredden och ser lite vildvuxen ut. Den är väl idag 5-6 m hög. Vi har sett att Botaniska också har en körsbärskornell. Vi emotser gärna tips på vad man ska tänka på vid beskärning för att få den lika fin. Vilken tid tid passar bäst för beskärning?

Kommentarer

  • Hej
    Körsbärskornellen svara väldigt bra på beskärning såsom uppstammning för att med tiden få njuta av den vackert flagnande barken samt inkortning av grenar som gärna genomförs i grenvinklar för att undvika att det skapas kvastar av skott vilket är fallet ifall man kapar en gren rakt av.

    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent
  • NÄR under året är det mest lämpligt att beskära körsnärskornellen? Jag har ett stort träd dom blivit risigt under de senaste åren; grenar på tvärs.
    Mvh Monica Ekström
    Monica Ekström
  • Den ska beskäras på vårvintern innan blomning.
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent