Beskärning av kopparhäggmispel Ballerina

Hejsan,
Har gjort ”misstaget” att plantera Amalanchier leavis ballerina som en berså. Har nu förstått att dess växtsättkanske inte lämpar sig för detta.Undrar nu hur jag ska beskära den för att det ska bli så bra som möjligt och inte så glest längst ner. När kan jag beskära den?
mvh
Lisa

Kommentarer

  • Hallå

    Det gäller då att vara hård med att beskära den från början hårt ner till 5-7 cm ovan mark för att den skall få en omfattande förgrening nertill. Dessa skott beskärs man sedan ytterligare så att de i sin tur kan bilda flerskott vilket bidrar till att man får en täthet nedtill också MEN som du nämner kanske inte detta är den mest optimala sorten för just häckklippning utan det är främst som buskage, solitär eller buskträd den är som mes användbar
    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent